دوشنبه ۲۸ آبان ۰۳

27 تکنیک افزایش بازدید سایت و جذب ترافیک رایگان

در دنیای دیجیتال امروز، افزایش بازدید وب‌سایت یکی از چالش‌های کلیدی برای کسب‌وکارها و وبلاگ‌ها به شمار می‌رود. با توجه به رقابت فزاینده در فضای آنلاین، جلب توجه کاربران و ترغیب آن‌ها به بازدید از سایت شما نیازمند ایجاد استراتژی‌های مؤثر می‌باشد. در این مقاله، ما 27 تکنیک کارآمد و رایگان را برای افزایش ترافیک سایت و جذب بازدیدکننده بررسی خواهیم کرد. از روش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) گرفته تا استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا، هر یک از این تکنیک‌ها می‌تواند به شما در ارتقای رتبه سایت و جلب مخاطبان بیشتر کمک کند. همچنین، با طراحی سایت از طریق وردپرس، می‌توانید از امکانات و ابزارهای گسترده‌ای بهره‌مند شوید که به آسانی امکان پیاده‌سازی این تکنیک‌ها را فراهم می‌کند. با ما همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید و به هدف خود در افزایش ترافیک وب‌سایت برسید.
جذب بازدیدکننده با سئو و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو
احتمالاً بارها با جستجوی عباراتی مانند "خرید مبل" یا "خرید رایانه" در گوگل، سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا را در رتبه‌های اول مشاهده کرده‌اید. به نظرتان چه عواملی باعث شده‌اند که این سایت‌ها از میان صدها رقیب دیگر در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرند و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند؟
پاسخ در SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو نهفته است! سئو شامل مجموعه‌ای از اقداماتی است که ما یا کارشناسان سئو روی وب‌سایت‌مان انجام می‌دهیم. نتیجه این تلاش‌ها این است که گوگل و سایر موتورهای جستجو به سایت ما اهمیت بیشتری می‌دهند و رتبه بهتری را در نتایج جستجو به ما اختصاص می‌دهند.
نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مهم‌ترین فعالیت در سئوی سایت، تولید محتوا یا نگارش مقالات مرتبط است. در واقع، همین مقالات هستند که سبب می‌شوند وب‌سایت شما در چشم گوگل معتبر شناخته شده و رتبه‌ای مناسب به دست آورد.
جذب ترافیک هدفمند
هدف ما از افزایش ترافیک، جذب کاربران هدفمند است. حال بیایید به بررسی راهکارهای مرتبط با سئو برای افزایش بازدید سایت بپردازیم:
نوشتن عناوین جذاب
به دو عنوان زیر توجه کنید:
• افزایش بازدید سایت
• افزایش بازدید سایت با 12 تکنیک فوق‌العاده و رایگان!
کدام یک جذاب‌تر به نظر می‌رسد؟ اگر منطقی نگاه کنید، مطمئناً پاسخ‌تان عنوان دوم است. در سئو، نوشتن عناوین جذاب یکی از عوامل مهم است. هرچه عنوان‌های شما جذاب‌تر باشد، احتمال کلیک کاربران بر روی آن‌ها در نتایج جستجو بیشتر می‌شود. و با افزایش کلیک‌ها، گوگل ارزش بیشتری به سایت شما می‌دهد و رتبه‌تان را بهبود می‌بخشد.
به‌روزرسانی محتوا
گوگل به محتوایی که پس از انتشار، دوباره به‌روز شده و مطالب جدیدی به آن افزوده می‌شود، علاقه زیادی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم چند ماه پس از انتشار مقالات‌تان، آن‌ها را دوباره به‌روزرسانی کرده و بین 100 تا 500 کلمه محتوای جدید به هر صفحه این مقالات اضافه کنید. این کار می‌تواند به بهبود رتبه صفحه در نتایج جستجو کمک کرده و مخاطبان بیشتری را جذب کند، که همین امر نیز منجر به افزایش بازدید سایت خواهد شد.
دریافت بک لینک
بک لینک به لینکی اشاره دارد که وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما ایجاد می‌کنند. تجربه نشان داده است که اگر بتوانید بک لینک‌های مؤثر برای وب‌سایت‌تان به‌دست آورید، نرخ بازدید از گوگل به شدت افزایش خواهد یافت. حتی بارها مشاهده کرده‌ام که صرفاً با خرید بک لینک‌های مناسب، بازدید یک وب‌سایت 100 تا 300 درصد افزایش پیدا کرده است! بنابراین اگر با اصول سئو آشنایی دارید، حتماً اقدام به خرید یا ساخت بک لینک برای سایت‌تان کنید و در غیر این صورت، این کار را به یک کارشناس سئو معتبر بسپارید.
ایجاد یک ابزار
در حال حاضر، فرهنگ لینک‌دهی به مقالات و صفحات معتبر در وب فارسی به اندازه کافی توسعه نیافته است؛ اما به طور کلی، وبمستران و سئوکارها به راحتی حاضر به لینک‌دهی به ابزارهای مؤثر اینترنتی هستند. به عنوان مثال، وب‌سایت‌های تخصصی سئو که ابزارهایی برای آنالیز سئو سایت می‌سازند، لینک‌های زیادی از دیگر وب‌سایت‌ها دریافت می‌کنند.
بنابراین، اگر بتوانید یک ابزار کاربردی را ایجاد کرده و در سایت‌تان قرار دهید، شانس دریافت بک لینک‌های رایگان از سوی سایر وب‌سایت‌ها افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال:
• در حوزه املاک، ابزاری برای محاسبه هزینه کمیسیون مشاور املاکی در اجاره منزل.
• در زمینه لوازم خانگی، ابزاری برای محاسبه نرخ سود ماهیانه خرید اقساطی.
• و در حوزه اقتصاد، ابزاری برای محاسبه نرخ سود وام.
این ابزارها می‌توانند به طور چشمگیری ترافیک سایت شما را افزایش دهند و در نهایت به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند.
دریافت سوشیال سیگنال
سوشیال سیگنال‌ها به معنای نظرات و فعالیت‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی درباره برند شما هستند. به عنوان مثال، وقتی یک پست توییتری از برند شما مورد استقبال قرار می‌گیرد و لایک‌ها و کامنت‌های زیادی دریافت می‌کند، یا زمانی که لینک یکی از مقالات‌تان به طور مکرر در فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شود، این موارد سوشیال سیگنال تلقی می‌شوند.
اگر در حال حاضر تعداد دنبال‌کنندگان شما در شبکه‌های اجتماعی کم است، می‌توانید به سایت‌های معتبر ارائه‌دهنده خدمات سوشیال سیگنال مراجعه کنید و این خدمات را خریداری نمایید. با این کار، گوگل متوجه اعتبار شما در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و رتبه بهتری برای سایت شما در نظر می‌گیرد. هرچند که تاثیر سوشیال سیگنال‌ها به اندازه بک لینک‌ها نیست، اما همچنان می‌تواند اثر مثبتی بر روی سئوی سایت داشته باشد.
تمرکز بر کلمات کلیدی کم‌رقابت و طولانی
به ویژه اگر کسب‌وکار شما به تازگی راه‌اندازی شده و قدرت سئوی سایت شما پایین است، رقابت بر سر کلمات کلیدی پررقابت و پربازدید ممکن است دشوار باشد. در این شرایط، توصیه می‌شود تا به جای کلمات پررقابت، بر روی کلمات کلیدی کم‌رقابت و بلندتر تمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای تلاش برای رتبه‌بندی با عبارت "کسب و کار اینترنتی"، می‌توانید بر روی عباراتی مانند "راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم" کار کنید. به دلیل کم‌تر بودن رقابت در این کلمات، شانس بیشتری برای جلب بازدیدکنندگان خواهید داشت.
انتشار پست مهمان
انتشار پست مهمان یکی از مؤثرترین روش‌ها برای افزایش ترافیک وب‌سایت در جوامع وب‌انگلیسی است، اما متاسفانه هنوز در ایران به‌طور کامل جا نیفتاده است. در این روش، شما به صورت رایگان مقاله‌ای ارزشمند و مفید را در وبلاگ یک سایت پربازدید منتشر می‌کنید و در انتها خود را به عنوان کسب‌وکار یا برند معرفی می‌کنید تا از این طریق بازدید جذب کنید.
اجازه انتشار پست مهمان در سایت خود
امکان انتشار پست مهمان در سایت شما می‌توانند برای افزایش ترافیک سودمند باشد. با دعوت از افراد معروف یا فعالان در صنعت خود برای نوشتن یک مقاله ارزشمند، شما می‌توانید در انتها لینک وب سایت خود آن‌ها را نیز در مطلب درج کنید. سپس این نویسندگان با معرفی پست در شبکه‌های اجتماعی خود، به تبلیغ سایت شما کمک می‌کنند. همچنین، به دلیل کیفیت بالا و ارزشمندی این مقالات، احتمالاً در نتایج گوگل نیز به خوبی سئو خواهند شد.
خرید رپورتاژ
رپورتاژ یک مقاله تبلیغاتی است که در وب‌سایت‌های خبری یا پربازدید انتشار می‌یابد. برای انتشار این مقاله باید هزینه‌ای به صاحب سایت پرداخت کنید که معمولاً بین 100 هزار تا چند میلیون تومان است، بستگی به قدرت و بازدید آن سایت دارد.
چرا رپورتاژ؟ اولاً، اگر رپورتاژ به‌خوبی نوشته شود، می‌تواند مخاطبان سایت هدف را به سمت شما جذب کند و حتی ممکن است آن‌ها اقدام به خرید محصول کنند. ثانیاً، در هر رپورتاژ معمولاً 2 تا 5 لینک به وب‌سایت شما داده می‌شود که این بک لینک‌ها می‌تواند اثر مثبتی بر سئوی سایت‌تان داشته باشد.
اسکیماگذاری سایت
به طور پیش‌فرض، موتورهای جستجو به سختی قادر به درک محتوای سایت شما هستند. به همین دلیل، چندین سال پیش تمامی موتورهای جستجو مثل گوگل و یاهو به توافقی برای استفاده از زبان مشترکی به نام "اسکیما" رسیدند. این زبان شامل مجموعه‌ای از کدها است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر و دقیق‌تر محتوای سایت شما را درک کنند.
استفاده از گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان است که گوگل به وبمستران ارائه می‌دهد. این ابزار، اطلاعات بسیار مهمی درباره‌ی مخاطبان وب‌سایت شما را ارائه می‌دهد؛ از جمله جنسیت، سن، محل سکونت، و اینکه کدام صفحات سایت شما مورد توجه بیشتری قرار دارند.
شما می‌توانید از این آمار برای بهبود وضعیت سئوی سایت و صفحات استفاده کنید و تعداد بیشتری مخاطب جذب نمایید. به عنوان مثال، با شناسایی صفحاتی که ضعف دارند، می‌توانید با به‌روزرسانی آن‌ها مشکلات را حل کنید یا با درک بهتر نیازهای مخاطبان، محتوای متناسب‌تری تولید کنید.
جذب ترافیک از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
اگر دقت کرده باشید، بسیاری از حساب‌های کاربری با تعداد دنبال‌کننده زیاد در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، به طور مکرر لینک وب‌سایت خود را در استوری‌ها یا بیو قرار می‌دهند تا مخاطبان را به بازدید از سایت ترغیب کنند.
البته این تنها راه برای افزایش بازدید وب‌سایت نیست. فعالیت مستمر و قدرتمند در اینستاگرام می‌تواند به برندسازی مؤثر برای سایت شما کمک کند. در نتیجه، ممکن است جستجوی نام برند شما در گوگل افزایش یابد و بسیاری از مخاطبان فقط به خاطر آشنایی با حساب اینستاگرام شما، به بازدید از سایت‌تان بپردازند.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوا یکی از بهترین شیوه‌های جذب مخاطب است که در چند سال گذشته تاثیر عمیقی بر کسب و کارهای اینترنتی گذاشته است. در این روش، شما محتواهای جذاب، آموزشی و سرگرم‌کننده را در رسانه‌های خود منتشر می‌کنید.
برای مثال، اگر در پیج اینستاگرام خود یک پست آموزشی منتشر کنید، می‌توانید تعداد زیادی مخاطب جذب کرده و آن‌ها را با برندتان آشنا کنید و حتی ممکن است آن‌ها اقدام به خرید محصولات شما کنند. این یک نمونه از بازاریابی محتوایی است و باید در شبکه‌های اجتماعی‌تان به آن توجه کنید.
با این روش، می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کرده و نهایتاً آن‌ها را به بازدیدکننده‌های سایت تبدیل کنید. اگر در این مورد سوالی دارید که چه محتوایی باید منتشر کنید، پاسخ این است: «هر محتوایی که برای مخاطبان شما جذاب باشد و به کسب و کار شما مرتبط باشد!»
عدم غفلت از توییتر و لینکدین
اگر این مقاله را پنج سال پیش می‌نوشتم، احتمالاً به شما می‌گفتم که فقط بر روی اینستاگرام و تلگرام تمرکز کنید. اما امروز، بسیاری از مخاطبان ایرانی به توییتر و لینکدین وارد شده‌اند و این به شما این امکان را می‌دهد که محتوای خود را در این شبکه‌ها نیز منتشر کنید.
بنابراین، برای جذب مخاطب نباید از این دو شبکه غافل شوید. با این حال، توجه داشته باشید که محتوایی که در هر شبکه اجتماعی منتشر می‌کنید باید متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای مخاطبان آن شبکه باشد. برای مثال، محتوای مناسب برای توییتر باید مختصر و مفید باشد، در حالی که لینکدین بیشتر به محتوای حرفه‌ای و مرتبط با کسب و کار علاقه دارد و اینستاگرام نیز به محتواهای آموزشی سریع‌تر نیاز دارد.
استفاده از Zil.ink در اینستاگرام
به طور معمول، اینستاگرام شما را محدود به قرار دادن تنها یک لینک در بیو می‌کند. اما Zil.ink ابزاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا تعداد لینک‌های بیشتری را قرار دهید. این ابزار به شما یک صفحه در سایتش می‌دهد که می‌توانید چندین لینک را با توضیحات مربوط به هر لینک در آن قرار دهید. از این طریق می‌توانید به راحتی آدرس‌های مختلف را به مخاطبان‌تان ارائه دهید.
کامنت مارکتینگ
یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام، کامنت مارکتینگ است. در این روش، شما می‌توانید به سراغ پست‌های پربازدید بروید و نظراتی جذاب، آموزنده، انتقادی یا حتی طنزآمیز در زیر آن‌ها بنویسید. هدف این است که نظر شما توجه دیگران را جلب کند؛ در این صورت، مخاطبان بیشتر به کامنت شما توجه می‌کنند و ممکن است به بررسی پروفایل شما پرداخته و در نهایت شما را فالو کنند. اگر محتوای جذابی در پیج‌تان داشته باشید، شانس تبدیل آن‌ها به فالوور بیشتر می‌شود و سپس می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید که از سایت‌تان بازدید کنند.
تکنیک‌های افزایش بازدید سایت
در ادامه، به تکنیک‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند به افزایش بازدید سایت کمک کنند و ممکن است که کمی جدید و متفاوت به نظر برسند.
تمرکز بر گوشه‌ای از بازار
نیچ مارکتینگ یک استراتژی هوشمندانه در کسب و کار است که به شما پیشنهاد می‌دهد به جای ورود به بازارهای بزرگ و پررقابت، روی یک ناحیه تخصصی تمرکز کنید. این استراتژی فقط به شما در کسب درآمد کمک نمی‌کند؛ بلکه گوگل نیز به سایت‌های تخصصی احترام بیشتری می‌گذارد. به عنوان مثال، در زمینه موبایل که بسیار رقابتی است، سایت‌های تخصصی مانند mobile.ir ممکن است از رقبای بزرگ و معروفی چون دیجی‌کالا جلوتر باشند. بنابراین، اگر بر یک حوزه خاص تمرکز کنید، شانس سئو شدن صفحات‌تان بیشتر خواهد شد و در نتیجه بازدید بیشتری جذب می‌کنید.
برگزاری مصاحبه
اگرچه ممکن است مصاحبه با افراد مشهور به نظر کلیشه‌ای بیاید، ولی این یک راه جذاب برای جذب مخاطبان جدید به سایت شما و افزایش بازدید است. مخاطبان معمولاً به شنیدن صحبت‌های افراد مشهور علاقه دارند و وقت خود را برای این امر صرف می‌کنند. همچنین، بسیاری از این افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی خود به مصاحبه‌های انجام شده با شما لینک می‌دهند، که به جلب توجه بیشتر مخاطبان و آشنایی آن‌ها با برند شما کمک می‌کند.
ایمیل مارکتینگ
گفت‌وگویی که اخیراً با یکی از افراد معتبر صنعت داشتم نشان داد که ایمیل مارکتینگ یکی از پردرآمدترین روش‌های فروش محصولات است، بسته به اینکه پس از اینستاگرام در دومین رده قرار دارد. شما همچنین می‌توانید مقالات وب‌سایت و پست‌های اینستاگرام‌تان را از طریق ایمیل برای مخاطبان ارسال کنید. با نوشتن عناوین جذاب و متن‌های متقاعدکننده، می‌توانید بازدید سایت‌تان را به طور قابل توجهی افزایش دهید. به طور کلی، ایمیل مارکتینگ یک شیوه مؤثر برای جذب ترافیک و افزایش بازدید سایت محسوب می‌شود.
ریتارگتینگ
ریتارگتینگ نوعی خاص از تبلیغات است که به شما امکان می‌دهد محصولاتی را که قبلاً کاربران در سایت شما مشاهده کرده‌اند، دوباره به آن‌ها نمایش دهید. بسیاری از کاربران به سایت شما مراجعه می‌کنند، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها اقدام به خرید می‌کنند. تبلیغات ریتارگتینگ به وسیله فناوری موجود، محصولات شما را در سایت‌های پربازدید تنها برای کاربران قبلی‌تان نمایش می‌دهد. این شیوه می‌تواند به یادآوری مجدد برند شما کمک کند و احتمال فروش را افزایش دهد. همچنین، اگر کاربر در جستجوی عبارتی در گوگل باشد، به علت شناخت قبلی، احتمال بیشتری وجود دارد که به سایت شما وارد شود، که به برندینگ و سئوی سایت شما نیز کمک خواهد کرد.
ویدیو مارکتینگ برای افزایش بازدید سایت
با توجه به اینکه امروزه مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به ویدیوها علاقه زیادی دارند، ویدیو مارکتینگ یکی از بهترین استراتژی‌ها برای جذب مخاطبان به وب‌سایت شما محسوب می‌شود. ویدیوهایی که در حوزه کاری خود تولید می‌کنید می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های اشتراک ویدیو، و خود سایتتان منتشر شوند.
نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که بسیاری از کلمات کلیدی در نتایج جستجو به سایت آپارات منتهی می‌شود، بنابراین انتشار ویدیوهای خود در این پلتفرم و اضافه کردن لینک وب‌سایت‌تان در بخش کپشن و توضیحات ویدیو می‌تواند مفید باشد.
محتوای آسمان‌خراش بنویسید
محتوای آسمان‌خراش به مقالات طولانی و جامع اشاره دارد که تمامی ابعاد یک موضوع را پوشش می‌دهند. این مقالات معمولاً شامل انواع مختلف محتوا، مانند صوت، ویدیو، و اینفوگرافیک نیز می‌باشند. به عنوان مثال، مقاله‌ای که ایده‌های کسب و کار اینترنتی را با تفصیل شرح می‌دهد و شامل حدود 50 ایده باشد. این نوع محتوا باید بین 3 تا 7 هزار کلمه یا بیشتر باشد.
چرا محتوای آسمان‌خراش به افزایش بازدید سایت کمک می‌کند؟ به گفته برایان دین، سئوکار معروف، گوگل به چنین محتواهایی علاقه‌مند است و معمولاً آن‌ها را در رتبه‌های بالا قرار می‌دهد.
تاپیک کلاسترها را فراموش نکنید
محتواهای تاپیک کلاستر مشابه آسمان‌خراش‌ها هستند، اما در این استراتژی به جای توضیح تمام جزئیات یک موضوع در یک مقاله، شما ابتدا موضوع اصلی را مطرح کرده و سپس به جزئیات اشاره می‌کنید و مخاطبان را به مقالات تکمیلی ارجاع می‌دهید.
به عنوان مثال، یک مقاله تحت عنوان "بک‌لینک چیست" می‌تواند توضیحات ابتدایی در مورد بک‌لینک ارائه دهد و سپس اسرار پشت آن، مانند اثرات بک‌لینک، نحوه دریافت بک‌لینک رایگان و غیره را در لینک‌های داخلی به مقالات دیگر معرفی کند. این استراتژی به شما این امکان را می‌دهد که با تولید محتوای ارزشمند و ایجاد لینک داخلی، احتمال رتبه‌گیری در موتورهای جستجو را افزایش دهید.
پادکست منتشر کنید
پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که در پلتفرم‌های مختلف، از جمله اینستاگرام و اپلیکیشن‌های تخصصی، منتشر می‌شوند. در دو سال اخیر، علاقه به پادکست‌ها در حوزه وب فارسی افزایش یافته است، اما بازار هنوز برای پادکست‌های با کیفیت بالا خالی است. اگر مخاطبان شما به شنیدن پادکست علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنم با برنامه‌ریزی، سری از پادکست‌ها را منتشر کرده و آنها را به سوی وب‌سایت‌تان هدایت کنید.
میزبان رویدادها شوید
در گذشته، برای شناخته شدن به عنوان یک اسپانسر رویداد، نیاز به صرف هزینه‌های بالا بود. اما پس از شیوع ویروس کرونا و رواج برگزاری رویدادهای آنلاین، هزینه‌ها کاهش یافته است. می‌توانید از یک مدرس یا کارشناس دعوت کرده تا وبیناری برگزار کند و نام برند شما را به عنوان اسپانسر معرفی کند. همچنین می‌توانید از او بخواهید محصولات یا خدمات شما را نیز تبلیغ کند.
کلام آخر
اگر از من بپرسید که کدام یک از این راهکارها مهم‌تر و تاثیرگذارتر است، پاسخ من محتوای مفید خواهد بود! مهم نیست که رسانه‌تان وب‌سایت، اینستاگرام یا توییتر باشد، محتوای واقعی و ارزشمند (و نه محتوای سرسری و سریع) برای کسب و کارتان بازدهی بالایی خواهد داشت.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.